Teori

I følgende afsnit vil vi henholdsvis beskrive nogle teorier og sætte dem i forhold til LN, mens vi ved andre teorier har valgt at beskrive sammenhængen mellem LN og disse i vores oplæg til eksamen. Herfor har vi ikke sat dem i forhold til LN i nedenstående afsnit.

Pierre Bordieu
Habitus: er et begreb Pierre Bourdieu bruger om de erfaringer, oplevelser og følelser man tager med sig videre i livet
Definition af Habitus:
At vi gennem vores opvækst opbygger ”noget”, som er et resultat af vores mange forskellige erfaringer og som styrer vores handlinger, uden at det er os bevidst.
(Dette kalder Bourdieu for habitus)
Pierre Bourdieu lavede også en teori om, hvordan samfundet har betydning for, hvordan vores liv udvikler sig. Med det mener Bourdieu, at de samfundsmæssige forhold der er med til at bestemme over det enkelte menneskes liv
Han mener, at disse kapitaler kan deles op i disse forskellige typer:
Økonomisk kapital: Indtægt, Økonomisk magt
Social kapital : Hvordan er vores netværk? Hvem er vi sammen med og hvilke muligheder giver det os?
Kulturel Kapital: Hvordan er vores uddannelse? Hvilke kompetencer har vi fået fra vores forældre? Hvilken opdragelse er vi vokset op med. Herunder også den kulturelle påvirkning vi får gennem livet. ( måden at tale på, almen dannelse, påklædning osv. ) (6)

Selv om Bourdieu opdeler disse kapitaler, går de alle ind og påvirker hinanden på den ene eller anden måde. Hvis man har en god økonomisk kapital, så har det tit indflydelse på uddannelse og netværk. Disse kapitaler kan også have indflydelse på, hvilken sundhed og sygdomsopfattelse man har.

I følge Pierre Bourdieu har disse kapitaler stor betydning for den måde, vi bliver på som mennesker. Og han bruger begrebet Habitus til at beskrive det med. Habitus, som betyder vaner, forstås ved alle de påvirkninger samt erfaringer som vi tilegner os igennem livet, og som danner en masse vaner, som vi ikke er bevidste om, men som betyder meget for de valg, vi tager i livet. Da habitus ligger indgroet i os som mennesker, er denne svær at bryde og forandre. Dog kan habitus være foranderlig over en længere periode. Det betyder også, at vi skærmer af overfor muligheder i forhold til, at vores liv kunne være anderledes.
Pierre Bourdieu taler også om at ændre på den sociale arv, det vil sige, at der er størst sandsynlighed for, at den måde vores forældre lever på også bliver den måde, hvorpå vi selv lever. (6)

Set i forhold til vores case, har LN svært ved at ændre på hendes habitus, fordi hun har en anden kulturel baggrund og derved ikke har den samme sundheds- og sygdomsopfattelse som andre. Dette vil kunne forklare, hvofor hun ikke møder op til de aftalte tider og ikke regulere hendes diabetes type 2. For at forandre et menneskes habitus, er det nødvendigt at have et socialt kapital - altså et netværk som gør, at hun får støtte og og opbakning til at kunne klare de udfordinger, der er ved at have en kronisk sygdom. Dette er problematisk i forhold til Ln, da hun lige har mistet sin kæreste, far og hendes mor gerne vil flytte tilbage til vietnam. Derfor har LN ikke den optimale opbakning og støtte omkring hendes sygdom.

LN har været opvokset med en far der formentlig var familiens patriak og derved ham der havde overblikket over den økonomiske kapital. Derfor har LN`s habitus nu ændret sig efter farens død og LN kan have svæt ved at overskue de udfordinger hun står over for, både set i forhold til hendes økonomi og det sociale kapital.

Omsorgsteori 
Benner og Wrubel definerer ud fra en fænomenologisk tilgang, i deres teori om stress og mestring, stress som "et resultat af personen/patientens vurdering af sin relation til en situation, når denne indebærer udfordring, tab, trussel eller skade og personens/patientens evne til at tilpasse sig den." Dette betyder, at Benner og Wrubel forstår stress ud fra et individuelt synspunkt. Der er således stor forskel på, hvad den individuelle patient oplever som trussel, tab eller udfordring. 
Mestring karakteriseres ved, hvordan personen takler eller handler ud fra den faktor, som er til årsag for trussel, tab eller udfordring. Det vil sige, at mestringsbegrebet handler om at finde sammenhæng og mening i ens nuværende situation og mestre denne. 
Modsat den fænomenologiske tilgang, vil man i forhold til den mekanistiske tilgang, se stress som en tilstand, der er mulig at kurere. Med en mekanistisk tilgang vil man på denne måde se mestring, som en form for modgift imod stress. Her vil man ofte benytte sig af medicin som en generel løsning.
Temporalitet 
Benner og Wrubels omtaler begrebet og teorien omkring Temporalitet i forhold til en fænomenologisk såvel som mekanisk tilgang hertil. Tempus er den latinske betegnelse for "tid". 
Da Benner og Wrubels er fortalere for fænomenologi, anser de Temporalitet som en tid der består af fortid, nutid og fremtid. 
Det vil sige, at vi befinder os i tiden. Vi er i nutiden, påvirket af både oplevelser og erfaringer fra fortiden samt påvirket af ønsker, tanker og forventninger til fremtiden. 
Modsat fænomenologien, forstås tid med en mekanistisk tilgang som en målbar tid. Her vil tiden beregnes i sekunder, minutter og timer. Herudover regnes tid i resultater og dermed i sidste ende penge. (7)
Da LN er påvirket af mange stressorer fra hendes fortid, såsom hendes etniske baggrund, hendes fars samt kærestes nylige dødsfald, vil disse have indflydelse på, hvordan LN oplever nutiden, samt hendes forventninger, ønsker og bekymringer om fremtiden. Det er herfor vigtigt at tage hensyn til LN's livsverden og anerkende hende, som en person med en historie og herfra hjælpe hende videre i fremtiden. Dette forudsætter, at LN får den fornødne støtte og forståelse, for at hun skal opnå compliance, empowerment, motivation samt viden, viljen og styrke til at mestre sin situation. Her kan det være en mulighed at gøre brug af aktiv lytning, empati samt tage højde for LN's livsverden og hermed have et individualistisk og humanistisk menneskesyn. 

Den salutogenetiske idé

Ideen og teorien er udarbejdet af Aaron Antonovsky (1923-1994), som var professor i medicinsk sociologi. 
"Sygdom er hvordan man har det, og sundhed er hvordan man tager det" (Piet Hein)
Sundhed er ikke blot fravær af sygdom ifølge Antonovsky, hvor han med den salutogenetiske ide beskriver læren om sundhedens opståen og udvikling, hvor der før i tiden kun var patogenesen som kun har fokus på krop og sygdom. 
Aaron Antonovskys begreb SOC (sence of coherence) består i at have en følelse af sammenhæng i sit liv. Det vil sige, at jo større oplevelse af sammenhæng, jo sundere er man, da denne følelse giver en styrke til at mestre de udfordringer, livet byder på. Disse udfordringer kalder Antonovsky for stressorer. For at komme af med, eller håndtere disse stressorer, skal man hermed problemløse. Derfor mener Antonovsky, at følelsen af sundhed kommer af, hvor god man er til, at mestre sit liv. Denne mestring af livet skal tillæres gennem livet, og helst grundlægges i opvæksten. 
Han definerede SOC som en tillid til, at tilværelsen er comprehensive(begribelig), manageable(håndterbar) og meaningfull(meningsfuld). Dette vil sige, at jo bedre vi er til at føle tilværelsen som begribelig, håndterbar og meningsfuld, jo større en oplevelse af sammenhæng får vi, og dermed sundhed. (8)

I forhold til LN virker det til, at hun ikke har en oplevelse af sammenhæng, og derfor ikke har sygdomsindsigt. Det lader til, at hun har svært ved at tilpasse sig de krav som stilles til hende, i form af instrukser fra sundhedsvæsnet og hendes kontakt til myndighederne. LN har fået undervisning i og informationer omkring hendes sygdom, men hun tilpasser ikke sit liv efter dette. Det er muligt at hun hverken føler, at det er meningsfuldt, begribeligt eller håndterbart, så derfor er det her vores opgave som sundhedsprofessionelle at hjælpe LN til at opnå oplevelse af sammenhæng. 



Empowerment
Hvis man skulle oversætte begrebet empowerment, ville det bestå i at ’bemyndige’ eller ’sætte i stand til’. Hensigten med benyttelsen af empowerment er at sætte patienter i stand til eller at give dem evnerne til at opnå kontrol over deres egen livssituation. Det minder meget om det sundhedsfremmende begreb, som består i at gøre mennesker i stand til i højere grad at være herre over samt forbedre deres sundhedstilstand. Herudover tager empowerment-begrebet udgangspunkt i styrker og ressourcer frem for problemer og begrænsninger.
’Den motiverende samtale’ benyttes som et redskab i arbejdet med ændring af sundhedsadfærd, sundhedsfremme samt skabelse af motivation. I forhold til casen oplever vi, at LN mangler denne motivation til at magte sin egen livssituation, herfor mener vi, at det kunne være en mulighed at benytte ’den motiverende samtale’. Med denne samtaleform gør man brug af at nedbryde den professionelle ekspertrolle. Dette sker ved at sætte dialogen i centrum og hermed forsøge at vejlede det enkelte individ, i vores tilfælde LN, så individet dermed selv opnår kontrol – og bliver empowered og oplever livsdygtighed. Ved denne nedbrydning af ekspertrollen, opnår man en relation til individet, og skaber et tillidsbånd, som medvirker til, at individet selv kan tage styringen i stedet for, at det er den sundhedsprofessionelle der dikterer. (9) 
Vi kunne i forhold til LN tage udgangspunkt i de ressourcer, som hun i forvejen har og benytte sig heraf samt bygge videre på disse. Denne teori har Vibeke Zoffman udformet og vi vil kort beskrive denne i forhold til LN. (10)
Hvis vi tager udgangspunkt i hendes teori om Guidet-Egen-Beslutning (GEB), forstår vi, at LN har behov for at tilegne sig livsdygtighed. Hun har behov for at få indsigt i sin egen situation, samt få evnen til at identificere problemer samt udfordringer i forbindelse med denne. På denne måde bliver hun forhåbentlig i stand til at udvikle, og lave forandringer i sit liv. Det ideelle resultat af denne metode ville være at LN får den fornødne viden, vilje samt styrke til at regulere hendes diabetes. (11)


System og livsverden
Jürgen Habermas har udarbejdet en teori om at system og livsverden tilsammen udgør samfundet, og at begge skal være til stedet for at samfundet fungerer optimalt. Livsverden angiver både grænsen og muligheden for menneskets selvforståelse og forståelsen af den anden. Livsverden bunder i individets erfaring, kultur, gensidige forståelse, opdragelse og socialisering etc. Livsverden er karakteriseret ved en kommunikativ og forståelsesorienteret tilgang til handlinger. Inden for dette system koordinerer mennesker deres handlinger via at udveksle argumenter og finde frem til en løsning. Det der er styrende her er "kommunikation”, og er selve den betydningshorisont, individet forstår sine handlingssituationer ud fra.
Systemverden er derimod præget af en strategisk, instrumentel målorientering, som er styret af medierne penge og magt. Det vil sige at her behøves ingen menneskelig dialog, her sidder der eksperter og bestemmer den bedste løsning. Instrumentel handling skal dog ikke primært ses som noget der kun handler om personlig vinding, da det også er et positivt og nødvendigt styringsmiddel for den offentlige sektor, fx love, forskrifter kvalitetssikringen af sundhedsvæsenet osv.
Det han forholder sig kritisk til er, at systemverden og dens rationalitet i det moderne samfund ser ud til at "kolonisere" livsverdenen. Det vil sige at i højere og højere grad tænkes og handles der strategisk og målorienteret - også på områder, hvor livsverdenstemaer er på spil, dvs. at samfundet bliver systematiseret og individet bliver glemt. Hvis mennesker ikke har en forståelse for eller er blevet informeret om hvorfor de skal gøre det som systemet bestemmer, vil der blive sat spørgsmålstegn ved hele ideen om samfundet. (12)

Magtens agenter
Michel Foucault opfatter ikke begrebet magt som værende negativt, men nærmere som et grundkomponent som opstår ved alle sociale relationer. Magten siges at have to formål, dels at diciplinere det enkelte individ, dels at regulere befolkningen.(13)
Han ser magt som en teknik til at kunne kontrollere os som individer, og at kunne udøve magten ved kontrol og manipulation. En person med magten vil derfor kunne forårsage, påvirke og forandre mennesket, dette sker ofte på baggrund af tiltag fra samfundet.
Det vil sige, at samfundet har en mening omkring hvordan man skal agere foreksempel når en patient for konstateret Diabetes type 2. Her vil der forventes at patienten fx bør dyrke motion og spise sundt.
Her bliver de professionelle betegnet som magtens agenter. (13) Hvilket betyder at sygeplejersken har magten over patienten. Dette betyder dog ikke at magten altid udøves bevidst, magten bliver også udøvet ubevidst. Eksempelvis kan en sygeplejerskes oplysning i forhold til sygdommen blive opfattet på en måde som virker disciplinerende uden det nødvendigvis er sygeplejersken hensigt.
Foucault siger at ved hver oplysning dvs. formidling af viden vil det resultere i en form for magtudøvelse. (13) Der findes altså ikke oplysninger, uden at der er magt på spil.
Foucault pointerer endvidere, at magtens tilstedeværelse har en konsekvens: Han siger hvor der findes magt findes der også modstand. (13)

Dette kan være en af grundene til at patienter ikke følger de anvisninger de har fået fra lægen eller sygeplejerskerne.